czwartek, 15 grudnia 2011

Masażyki i inne zabawy



Masażyki
IDZIE PANI (dziecko zwrócone jest do rodziców plecami)
Idzie pani: tup, tup, tup,
(Stukamy plecy malucha opuszkami palców)
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk,
(Teraz stukamy w plecy zgiętym palcem)
skacze dziecko: hop, hop, hop,
(Opieramy dłoń na przemian to na przegubie to na palcach)
żaba robi długi skok.
(Klepiemy dwie odległe części ciała dziecka stopy i potem głowę)
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu,
(Dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka)
kropi deszczyk: puk, puk, puk,
(Stukamy w plecy dziecka wszystkimi palcami)
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup,
(Klepiemy plecki dziecka dłońmi złożonymi w miseczki)
a grad w szyby łup, łup, łup.
(Stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści)
Świeci słonko,
(Palcem wykonujemy na plecach koliste ruchy)
wieje wietrzyk,
(Dmuchamy we włosy dziecka)
pada deszczyk.
(Znowu stukamy opuszkami palców)
Czujesz dreszczyk?
(Leciutko szczypiemy w kark)

Tu płynie rzeczka
(Na plecach kantem dłoni wykonujemy ruch falisto posuwisty)
Tędy przeszła pani na szpileczkach
(Opuszkami palców stukamy w plecki)
Tu przeszły słonie
(Stukamy zaciśniętymi pięściami posuwając się na plecach z dołu na górę)
I biegły konie
(jak wyżej, ale w drugą stronę z góry na dół)
Zaświeciły dwa słoneczka
(Palcem rysujemy słoneczko na plecach)
Spadł drobniutki deszczyk
(Opuszkami palców stukamy w plecki)
Czy przeszedł cię dreszczyk?
(szczypiemy delikatnie w kark lub w bok pleców)



Masażyki

LIST DO BABCI
Kochana babciu. Kropka.
(Na plecach jednym palcem naśladujemy pisanie przy słowie „kropka" stawiamy palcem kropkę)
Piszę ci, że mamy w domu kotka. Kropka.
(Jak wyżej)
Kotek chodzi, kotek skacze, kotek drapie, kotek chrapie.
(wykonujemy dłońmi ruchy przypominające chodzenie, skakanie, drapanie a na końcu naśladujemy chrapanie)
Składamy list, naklejamy znaczek
(przy składaniu obejmujemy od tyłu dziecko i przytulamy, znaczek naklejamy dłonią na czoło dziecka)
i zanosimy do sortowni paczek.

Idzie sobie raz robaczek
Czasem biegnie, czasem skacze
Tu uszczypnie tam zadrapie
I Antosia (np.: za ucho) złapie

„Piesek”

łko, kwadrat, trójkąt, kreska – narysuję sobie pieska.

Narysuję kółko, narysuję dwa i już piesek oczka ma.

łko, kwadrat, trójkąt, kreska – narysuję sobie pieska.

Narysuję trójkąt, narysuję dwa i już piesek uszka ma.

łko, kwadrat, trójkąt, kreska – narysuję sobie pieska.

Narysuję kilka kresek i już biega dziwny piesek,
i już biega dziwny piesek.

Pięć paluszków rączka ma
Pięć paluszków rączka ma
Jedna zrobi pa pa pa
Druga zrobi pa pa pa 
Nóżka tupie tup tup tup
Nóżka tupie tup tup tup
Jeden skok i drugi skok
Teraz na dół hop hop hop









Zabawy dla dzieci  0 - 12 miesięcy
·        1m
Dźwięki...
Mów, nuć i śpiewaj, także wtedy, gdy już nie jesteś przy dziecku. Piszcz gumowymi zabawkami, potrząsaj delikatnie grzechotką i dzwoń dzwoneczkiem, puszczaj spokojną muzykę. Staraj się jednak, by dźwięki nie były na razie zbyt głośne.

...i barwy
Powieś nad głową dziecka kolorową karuzelę. Możesz zrobić ją samodzielnie. Niech przesuwa się i wiruje wolno przed jego oczami

·        2m
Ale mina
Jeszcze sobie nie porozmawiacie, ale możecie już postroić miny. Twój maluch uwielbia, gdy robisz śmieszne miny i go naśladujesz. Jeśli zacznie wydawać jakieś dźwięki, powtarzaj je za nim.

Hawaje w wannie
Weź z dzieckiem ciepłą kąpiel. Nie używaj płynu do kąpieli dla dorosłych. Przytulaj maluszka i go kołysz, śpiewając wszystko jedno co – słowa są nie ważne. Istotne jest ciepło, które was przenika.

·        3m
Rozmowy
Jak najczęściej pochylaj się nad nim i rozmawiaj, naśladując wszystkie dźwięki, jakie ono wydaje.

Bzzz!
Usiądź w fotelu z dzieckiem w ramionach. Unieś palec w górę i zataczaj nim koła, udając brzęczenie pszczoły. Posadź pszczółkę na policzku malucha i delikatnie go połaskocz. Powtórz zabawę kilka razy tak, aby mógł wodzić oczami za Twoim palcem.

·        4m
Pierwszy rowerek
Maluszek, zachwycony swoimi nóżkami, leżąc na plecach chętnie nimi wymachuje. Możesz włączyć się do zabawy i zginać mu je na przemian, lekko naciskając nimi na jego brzuszek.

Jak wyglądasz?
Pozwól mu badać swoją twarz. Dotykanie policzków, nosa, oczu, włosów mamy, taty i rodzeństwa sprawi mu przyjemność.
·        5m
Kolory w butelce
Przygotuj kilka małych przezroczystych butelek – na przykład po wodzie mineralnej. Do jednej wsyp trochę ziaren kawy, do drugiej fasoli, do trzeciej garść kolorowych koralików, do kolejnej nalej zabarwionej wody i mocno zakręć. Pokaż mu, jak grzechoczące ziarna mogą przesuwać się raz szybko, raz wolno i jak się przelewa czerwona albo niebieska woda. Pamiętaj, że takimi zabawkami nie może bawić się, gdy Ciebie przy nim nie ma.

Niech żyje muzyka
Graj maleństwu różne miłe dźwięki na flecie, organkach lub cymbałkach. Nawet jeżeli słoń nadepnął Ci na ucho – będzie zachwycone. Możesz mu też puszczać ciche, spokojne i rytmiczne melodie z płyt.

Idzie miś
Kiedy maluch leży w łóżeczku, zbliżaj powoli misia, mówiąc tajemniczo "Idzie, idzie miś do Julci... i.... przyszedł" – w tym momencie dotknij malucha pyszczkiem misia, apotem pozwól mu go złapać. Ta zabawa wymaga cierpliwości – prawdopodobnie będziesz to powtarzać kilkanaście razy.


·        6m
Złap mnie
Kładź grzechotki i inne łatwe do uchwycenia zabawki przed leżącym na brzuszku maluchem, zachęcając go do chwytania. Możesz też rozkładać zabawki na stole i usiąść z maluchem na kolanach. Będzie po kolei brał do ręki grzechotki i rzucał na podłogę. To też jest zabawne.

Samochodem przez piachy
Weź dziecko na kolana i zmień się w terenowy samochód, przedzierający się przez bezdroża. Informuj o stanie nawierzchni, np.: "piachy" (kołysz go łagodnie), "kamienie" (lekkie podskoki), "rów!" (gwałtowny, choć w pełni kontrolowany podskok z ewentualnym uniesieniem na rękach). Nie dziw się, jeśli maluchowi ta zabawa tak się spodoba, że nie będzie miał ochoty zejść z Twoich kolan przez całe popołudnie.

Był sobie raz
Opowiadaj maluchowi bajki, deklamuj wierszyki i śpiewaj piosenki. Gdy repertuar Ci się wyczerpie, po prostu wygłaszaj ciągi sylab (ga-ga, ma-ma-ma). Pamiętaj tylko o zmienianiu intonacji głosu, tak jak gdy opowiada się coś bardzo emocjonującego i ciekawego. Puszczaj dziecku kasety z urozmaiconą muzyką.
·        7 m
Pac, pac
Pokaż dziecku, jak można stukać zabawką o stół, czy o podłogę – zabawka powinna być dość mocna, żeby wytrzymywała tę próbę. Podawaj też maluchowi zabawki do obu rączek na raz i zachęć do postukiwania nimi o siebie, za każdym razem dodając "stuk, stuk", albo "pac, pac".

A kuku!
Zabawa prosta, stara jak świat, a budząca entuzjazm kolejnych pokoleń. Przykrywaj pieluszką własną twarz lub buzię dziecka i odsłaniaj, śmiejąc się i wołając "a kuku!". Wkrótce maluch sam będzie potrafił ściągnąć pieluszkę ze swojej, a nawet Twojej twarzy. Możesz też zasłaniać przedmioty i pytać "Gdzie jest miś? Gdzie jest lalka?".

Gdzie jest...?
Schowaj w dłoni jakąś małą zabawkę, np. pieska. Otwórz dłoń i pokaż go dziecku, a następnie znów ją zamknij. Zapytaj "gdzie jest piesek?", znów otwórz dłoń i pokaż dziecku, że piesek wciąż tam jest, choć przez chwilę nie było go widać. Po jakimś czasie maluch będzie chwytał Cię za rękę, usiłując wydobyć pieska. Nauczy się w ten sposób, że nawet jeśli czegoś nie widzi, to to nadal istnieje.
·        8m
Zabawne paluszki
Czas na zabawy typu: "Idzie rak nieborak", "Idzie kominiarz po drabinie", "Sroczka kaszkę warzyła".

Mróweczki
Przesuwaj ręce po ciele malucha od stóp do główki i z powrotem, wygłaszając stosowną kwestię, np. "Idą, idą mrówki do Wojtusia główki... uciekajcie wszystkie mrówki!".

Czuję różnicę!
Rozłóż na podłodze materiały o różnorodnej fakturze, np. dywanik, miękki koc, futerko, resztki wykładziny, kawałki aksamitu, a nawet gumową wycieraczkę (umytą!). Na czworakach spacerujcie po nich, a Ty, dotykając każdego materiału mów "miękki", "szorstki", "gładki". Przy następnej okazji, ułóż materiały w inny sposób.

·        9m

Przez przeszkodę
Usiądź na podłodze i połóż swoje dziecko na brzuszku w poprzek swoich wyprostowanych nóg. Pokaż mu atrakcyjną zabawkę i asekurując, zachęć do przejścia na drugą stronę.

Zaginiona rączka
Ubieranie malucha w tym wieku może być trudne, spróbuj więc przekształcić je w zabawę: gdy wkładasz mu rękę do rękawa, zdziw się, że rączka gdzieś się "zgubiła", a potem uciesz się, że się "znalazła".

Zwierciadełko
Weź ulubioną pluszową zabawkę i poruszaj nią, udając, że mówi. Potem podejdź z zabawką do lustra, poruszaj nią w ten sam sposób i zapytaj maluszka: "gdzie jest laleczka?". Oddal się od lustra, a po chwili znów podejdź i powtórz zabawę.
·        10m
W tę i z powrotem
Weź dość dużą miękką piłkę i usiądźcie z maluchem naprzeciwko siebie na podłodze. Poturlaj do niego piłkę, a potem pokaż, jak ją odturlać.

Lekcje anatomii
Nazywaj części ciała maluszka, jednocześnie dotykając ich i głaszcząc. "Tu Gucio ma nos, tu oko, a tu ucho"
·        11m
Papużki
Zachęcaj dziecko do naśladowania Twoich ruchów. Klaszczcie, kłaniajcie się, pokazujcie "jaki jestem duuuży", "jakie masz kłopoty". Nie zapomnij o głośnym geście zachwytu, gdy powtórzy Twój gest.

Kaczka-Kwaczka
Proś malucha o powtarzanie prostych słów. Ucz go, jakie dźwięki wydaje pies (hau hau), krowa (muuu), auto (brum brum), dzwonek (dzyń dzyń). Możesz użyć ceratowych lub tekturowych książeczek z wyraźnymi ilustracjami.
·        12m
Kule i kulki
Zgromadź stare gazety, bibułkę, papier pakowy, karton, kawałki cienkiej folii aluminiowej. Pokaż maluchowi, w jaki sposób drzeć papier i wrzucać go do pudełka. Zwiń kawałki papieru w kulki i rzucaj nimi. Zachęć dziecko do tego samego. UWAGA! Pilnuj, żeby nie wkładało papieru do buzi (zwłaszcza gazet, bo farby drukarskie są szkodliwe).

Chlapu chlap!
Podczas kąpieli pozwól maluchowi na swobodną zabawę wodą. Niech ją wlewa i wylewa z kolorowych foremek, próbuje zatapiać różne przedmioty, chlapie, pryska, robi fale. UWAGA! Nigdy nie zostawiaj dziecka samego w wannie, nawet jeśli już pewnie siedzi. Jeśli masz dużą wannę, możesz kąpać się wspólnie z dzieckiem, to będzie relaks dla Was obojga.

Pożyteczna przytulanka
Ulubioną przytulankę dziecka możesz wykorzystać przy nauce nowych umiejętności. Pokaż swojemu maluchowi, jak pieska można łaskotać po brzuszku, czesać, robić za niego "pa pa".


















Zabawy

·        Chodzi lisek koło drogi


Bardzo stara, tradycyjna zabawa dla dzieci, znana prawdopodobnie jeszcze przez naszych dziadków. Wymaga dużej ilości uczestników, dlatego świetnie sprawdza się w przedszkolach lub podczas imprez urodzinowych. Dzieci siadają po turecku w kręgu, każdy uczestnik kładzie ręce za plecami, na podłodze, dłońmi do góry. Jedno z dzieci tzw. "lisek" chodzi w koło z piłeczką w ręku (może być kulka z papieru) w rytm śpiewanej przez dzieci piosenki.

Chodzi lisek koło drogi,
Cichuteńko stawia nogi,
Cichuteńko się zakrada,
Nic nikomu nie powiada.

W trakcie śpiewu "lisek" podkłada delikatnie piłeczkę jednemu z siedzących dzieci i szybko ucieka wokół kręgu. Obdarowane dziecko musi liska złapać, gonitwa trwa do momentu aż "lisek" okrąży krąg i siądzie na zwolnione przez dziecko miejsce. Dziecko z piłeczką zostaje nowym" liskiem" i zabawa zaczyna się od początku. Swoją drogą pamiętam z dzieciństwa jeszcze inną wersję piosenki:

Chodzi lisek koło drogi,
Nie ma ręki ani nogi,
Kogo lisek przyodzieje,
Ten się nawet nie spodzieje.

·        Misie idą na spacer


Misie zawsze były ulubionymi zabawkami maluszków, dlatego warto je wykorzystywać we wszelkich zabawach adaptacyjnych. Zabawę tą możemy wprowadzić w grupie 2,5 - latków.
Do zabawy potrzebna będzie nam skrzynia (może być kosz z wikliny), w której osoba prowadząca wnosi na salę misie, oraz małe plastikowe kółka. W miarę możliwości dobrze by było, aby wszystkie misie były jednakowe, albowiem w tej grupie wiekowej ciężko dzieciom samodzielnie wybrać misia. Poza tym zawsze ładniejszego misia będzie miała koleżanka lub kolega, co w konsekwencji może prowadzić do płaczu i wydzierania sobie zabawek.
Gdy wszystkim rozdamy misie prosimy, aby każdy maluch położył kółko na podłodze i w nim posadził swojego misia. Jeśli w zabawie uczestniczą rodzice, kółko z misiem można położyć przy mamie lub tacie, co ułatwi maluchom identyfikacje ich „domku dla misia".
Osoba prowadząca puszcza muzykę i prosi, aby każde dziecko zabrało misia na spacer. Wszystkie dzieci spacerują po sali, aż do momentu, gdy muzyka zostanie wyłączona, wówczas szybko wracają do swoich kółek - domków i sadzają w nich misia. W tej grupie wiekowej zabawę możemy powtórzyć 2-3 razy.

·        Ence pence w której ręce?


Jest to świetna zabawa do samochodu dla małych dzieci. Możemy nią malucha zająć max do 20 minut. Polega na chowaniu małego przedmiotu w dłoni, a następnie wykonując młynek z zaciśniętymi dłońmi wypowiadamy słowa „ence pence, w której ręce?". Dziecko musi wskazać, w której dłoni jest ukryty przedmiot. Z doświadczenia wiem, że najlepiej w dłoni schować ciasteczko lub małego cukierka. Gdy mój maluch zaczynał się nudzić tą zabawą, wprowadzałam dodatkowy element związany z czarami. Czyli chowałam ciasteczko w dłoni, wypowiadałyśmy magiczne słowa „czary mary, fokus pokus" dodatkowo chuchaliśmy w zaciśnięte dłonie i na końcu tradycyjnie „ence pence, w której ręce".
Przeglądając zasoby internetowe natknęłam się również na wyliczankę spokrewnioną z naszą zabawą:
Ence pence
Cztery ręce.
Idzie sobie smok w sukience.

Elke trelke
Kartofelke.
Smok sie przebrał za modelkę!

Cukier - pukier
Wrona z krukiem.
Wiatr smokowi zwiał perukę!

Raz, dwa, trzy!
Perukę łapiesz TY!!!

·        Baloniku mój malutki


Zabawa, którą podpatrzyłam w przedszkolu na dniach adaptacyjnych dla 3-latków. Lepiej wychodzi w większej grupie uczestników. Wszystkie dzieci biorą się za ręce, tworząc koło. Osoba prowadząca prosi dzieci, aby ustami naśladowały dmuchanie balonika oraz nadal trzymając się za ręce szły do środka kręgu, tworząc zwartą grupkę. Teraz w rytm słów wierszyka, wszyscy cofają się do tyłu:

Baloniku mój malutki,
Rośnij duży okrąglutki,
Balon urósł, że aż strach,
Przebrał miarę, zrobił trach .....

Przy słowach „zrobił trach" wszyscy uczestnicy padają na ziemię. Zabawę tą powtarzamy z maluchami 2-3 razy.

·        Czary mary


Świetna zabawa na ćwiczenie spostrzegawczości wśród maluchów. Osoba prowadząca przygotowuje 4-5 rekwizytów np.: misia, samochód, piłeczkę, lalkę, oraz dużą „czarodziejską" chustę. Wszyscy uczestnicy siadają w kręgu a moderator prezentuje dzieciom rekwizyty. Dobrze by było, aby dzieci same nazwały pokazywany przedmiot np. „Zobaczcie dzieci, jakie przygotowałam dla was zabawki, co to jest?".
Wszystkie przedmioty prowadzący kładzie po kolei przed sobą, teraz należy je przykryć chustą i poprosić dzieci, aby wyciągnęły ręce i pomogły w czarowaniu np. słowami: „czary mary, pokus pokus, bim bala bim". Oczywiście osoba prowadząca zgrabnie ściąga chustkę wraz z jednym przedmiotem w niej ukrytym. Teraz zadajemy dzieciom pytanie o to, jaki przedmiot zniknął? Gdy dzieci odgadną, prowadzący musi wytrząsnąć ten przedmiot z „czarodziejskiej chusty" słowami: „Zobaczmy czy lalka skryła się w naszej czarodziejskiej chuście."

Pamiętajmy, że podczas tej zabawy ważne jest wprowadzenie nastroju pełnego tajemnicy, dzieci w tym wieku nie orientują się jeszcze, że jest to prosta sztuczka i uwielbiają czarować. Przedmiotów nie należy wprowadzać zbyt wiele, bo większej ilości mogą nie zapamiętać. Zabawę powtarzamy 3-4 razy.


·        Ja jestem niedźwiadek


Ulubiony wierszyk wszystkich przedszkolaków, zwłaszcza tych najmłodszych, z elementami pokazywania. Pamiętajmy że maluchy w tym wieku uwielbiają zabawy naśladowcze, dostarczają one wiele radości również rodzicom.

Jedna łapka - pokazujemy jedną rączkę
druga łapka - pokazujemy drugą rączkę
ja jestem niedźwiadek - wskazujemy na siebie
Jedna nóżka, druga nóżka - pokazujemy jedną nogę, drugą nogę
a to misia zadek - klepiemy się po pośladkach
Lubię miodek - masujemy brzuszek
kocham miodek - masujemy brzuszek
podkradam go pszczółkom - machamy rączkami, pokazując jak pszczółki latają
Jedną łapką, drugą łapką, czasem wciągam rurką - rączki przykładamy do buzi na wzór rurki

·        Zabawy skoczne


Zabawy ruchowe są bardzo ważnym elementem w rozwoju dziecka, zwłaszcza w wieku 2-3 lat. Bardzo często są niedoceniane przez rodziców, bo wydają się banalne albo po prostu zapominamy o tym, iż sprawność fizyczna to nie jest rzecz nabyta. Różnice w owej sprawności obnaża najczęściej piaskownica, to w niej rodzice zauważają, że ich dziecko nie biega tak szybko jak rówieśnik, nie rzuca piłką tak sprawnie, lub o zgrozo nie potrafi skakać. Chciałabym, więc zaproponować kilka prostych zabaw skocznych, które nie tylko rozwijają zręczność, siłę i szybkość, ale również wzmacniają stawy kończyn górnych, dolnych i kolanowych.
Musimy jednak pamiętać, iż dzieci 2-3 letnie są stabilne ruchowo, ale nie potrafią skakać na dwóch nogach, stąd ich skoki przez linkę przypominać będą przeskok „rowerkowy" (najpierw idzie jedna noga, potem druga). Skok obu nożny to kolejny etap, który dziecko osiąga w wieku ok. 3 lat. Podobnie jak skoki na jednej nodze. Ponieważ maluchy uwielbiają zabawy naśladowcze na początek chciałabym zaproponować wierszyk:

Idą dzieci równą drogą,                                                                          
Po kamyczkach iść nie mogą,                                                                                                                      
Po kamyczkach hop, hop, hop                                                                                                                      
do dołeczka skok

Maszerujemy z maluchem w rytm wierszyka, proszę zwrócić uwagę na sposób, w jaki maluch maszeruje. Czy jest to marsz z wyprostowanymi nogami, czy potrafi już podnosić kolanka do góry. Przy słowach „hop, hop, hop" wykonujemy 3 podskoki i w ostatnim wersie kończymy przysiadem podpartym.
Polecam również dla urozmaicenia piosenkę „Dwa malutkie misie", skoki wykonujemy przy słowach „hopsa, hopsa"

Dwa malutkie misie
chcą potańczyć dzisiaj.
Hopsa, hopsa, dana, dana
tańczą misie dziś od rana.
Dwa malutkie misie
tańczą z nami tak, tak.

Możemy również dziecku zaproponować, skoki przez drabinkę. Wykonujemy ją np. z gazety, wystarczy pociąć gazetę na 5-centymetrowe paski, które układamy na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na przeskoczeniu kolejnych szczebelków.

Przed każdą zabawą skoczną należy dziecku pokazać jak prawidłowo wykonać skok obu nożny, (wychodząc od lekkiego przysiadu obiema nogami odbijamy się w górę i opadamy na lekko ugięte nogi w kolanach) uważać należy na to, aby dziecko nie skakało na wyprostowane, sztywne nogi. Możemy również przećwiczyć taki skok z dzieckiem trzymając go przed sobą za obie ręce i na znak ciągnąć go delikatnie za ręce w górę.

Kolejnym etapem mogą być już skoki przez linkę, co również pomaga w ćwiczeniu równowagi. Do zabawy potrzebna jest linka, którą mocujemy na wysokości:
- dziecko dwuletnie 10 cm
- dziecko 2,5 letnie 15 - 20 cm
- dziecko trzyletnie 25 - 30 cm
Zadaniem dziecka jest przeskoczenie linki, w miarę możliwości nie powinno jej dotknąć. Jeśli maluch ma problem ze skokiem obu nożnym pozwólmy mu skakać w sposób „rowerkowy" (jedna noga a za nią druga).
Do doskonalenia skoków przydają się również wszelkie trampoliny, które można znaleźć w każdej dobrej bawialni.


·        W chlewiku mieszka świnka


Zabawy dla 2-3 latków z perspektywy osoby dorosłej są strasznie niemrawe i maksymalnie proste. Zawsze mnie kusi, aby wprowadzić do zabawy kilka trudniejszych elementów, ale wiem, że maluch sobie z nimi nie poradzi. W tym wieku zabawą jest praktycznie wszystko nawet rytmiczne stukanie drewnianą łyżką w garnek. Zauważyłam jednak, iż 2-3 latki z chęcią usiłują śpiewać lub recytować zwłaszcza wtedy, gdy dochodzi element naśladowania ruchów dźwięków.

Poniżej jedna z takich piosenek (jeśli nie znamy melodii można ją recytować). Wcześniej warto przygotować pluszaki, które występują w piosence. Wrzucam je zazwyczaj do worka i gdy zbliżam się do wymówienia nazwy wyciągam zwierzątko, aby maluch mógł wymienić jego nawę razem ze mną. Głos ściszamy również w ostatnim wersie każdej zwrotki tak, aby dziecko mogło naśladować dźwięk, który zwierzątko wydaje.

W chlewiku mieszka świnka,
I trąca ryjkiem drzwi.
Gdy niosę jej jedzenie,
To ona kwi kwi kwi!

Opodal chodzi kaczka,
Co Krzywe nóżki ma.
Ja mówię jej dzień dobry,
A ona kwa, kwa, kwa!

Przed budą trzy szczeniacki,
Podnoszą straszny gwałt.
Ja mówię cicho pieski,
A one hau, hau, hau!

Na drzewie siedzi wrona,
Od rana trochę zła.
Gdy pytam jak się miewasz?
To ona kra, kra, kra!

·        Znajdź swój znaczek


Kolejna zabawa na ćwiczenie spostrzegawczości, można ją już wprowadzić w grupie 2,5-latków. Moderator powinien przygotować 3-4 plansze z różnymi znaczkami np. owoce: jabłko, banan, gruszka lub zwierzęta: kot, pies, ptak. Mogą to być przedmioty znane dzieciom, jeśli jednak chcemy, aby dzieci nauczyły się czegoś nowego możemy przygotować trudniejsze znaczki z przedmiotami, których dzieci jeszcze nie znają lub mogą im one sprawiać trudności np. figury: koło, trójkąt, kwadrat, lub ptaki: sowa, gołąb, wróbel.

Oprócz dużych plansz przygotowujemy małe plansze z takimi samymi znaczkami jak na dużych. Każde dziecko otrzymuje jedną małą planszę. Na początku zabawy Moderator pokazuje po kolei wszystkie duże plansze wymawiając nazwy przedmiotów, które na nich się znajdują. Następnie podnosi jedną z plansz i prosi, aby dzieci posiadające np. jabłuszka szybko podbiegły do niego. Po chwili Moderator podnosi kolejny znaczek, tak aby w zabawie wzięły udział wszystkie dzieci.

Zabawy w domu 2  drogą

·        Idą dzieci drogą


Zabawa z wierszykiem w tle. Można się w nią bawić z jednym dzieckiem oraz w większej grupie. Dzieci siedzą na krzesełkach, osoba prowadząca mówi wierszyk i pokazuje ruchy, jakie należy wykonać.

Idą dzieci równą drogą,
Po kamyczkach iść nie mogą,
Po kamyczkach hop, hop, hop,
Do dołeczka skok.

Podczas powyższej zwrotki dzieci wstają z krzesełek i maszerują w rytm wierszyka, przy słowach „hop, hop, hop" trzy razy podskakują a w ostatnim wersie „do dołeczka skok" siadają na podłodze.

Pora wracać. Kto się znuży,
Ten odpocznie po podróży.
Dom już blisko, nogi w ruch,
Kto zwycięży –ten jest zuch!

Dzieci również maszerują w rytm zwrotki a przy słowach, „Kto zwycięży - zuch!" szybko wracają na swoje krzesełka.

·        Paluszkowe wierszyki


Trzy zabawy z wierszykami, w których istotnym elementem są paluszki. Można je recytować już 2-latkom, ale dopiero 2,5-latki zaczynają w miarą dokładnie pokazywać wszystkie gesty. Oczywiście sposób pokazywania może być bardziej dowolny niż zaproponowany poniżej.
Pięć paluszków
(dzieci poruszają palcami obu rąk)
Prawa ręka ma, lewa ręka ma
(dzieci wyciągają odpowiednio kolejno ręce przed siebie. Nie oczekujmy jednak, aby wiedziały, która jest prawa a która lewa, ale mogą pokazywać za moderatorem)
Paluszki witamy, głośno przeliczamy
(dzieci zaciskają dłonie w piąstki a następnie prostują kolejne palce u obu rąk jednocześnie)
Ty i ja, ty i ja
(dzieci wskazują na siebie i na innych)
Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć
(dzieci po kolei liczą palce u jednej ręki łapiąc je drugą)

Kolejny wierszyk

Mam 10 palców małych do zabawy doskonałych.
(dzieci podnoszą dłonie do góry, na wysokości twarzy)
Mogę wszystko zrobić nimi - paluszkami malutkimi!
(dzieci nadal trzymają dłonie na wysokości twarzy i dodatkowo ruszają paluszkami)
Mogę zamknąć je w piąsteczki lub rozłożyć jak chusteczki,
(zgodnie z treścią dłonie zamykają w piąstki a następnie rozkładają je przed sobą)
Mogę w słonko je zamienić, albo schować do kieszeni.
(w rozłożonych dłoniach dzieci „rozczapierzają" paluszki a następnie wkładają do kieszeni)
Mogę podnieść je wysoko lub rozłożyć tak szeroko,
(dzieci podnoszą ręce wysoko do góry a następnie rozkładają je w bok)
Mogą w koszyk się zaplatać albo jak motylek latać.
(dzieci splatają dłonie palcami ze sobą, potem udają machanie skrzydełkami)
Mogę je ustawić w rządku lub rozpocząć od początku!
(dzieci łączą ze sobą paluszki w obu dłoniach)

Ten pierwszy to mój dziadziuś,
A przy nim babunia.
Największy to mój tatuś,
A przy nim mamunia
A to ja Antoś - dziecinka mała,
A to moja rodzinka cała.
(w tym wierszyku pokazujemy po kolei palce u jednej ręku)


·        Ptaszki wracają do gniazda


Zabawa grupowa przeznaczona dla maluchów, które nie są jeszcze tak sprawne fizycznie jak starsze dzieci. Opiekun rozkład na podłodze kilka hulaj hop (jeśli nie ma można narysować kręgi lub utworzyć ich obrysy z wstążki czy linki). W każdym kręgu stoją 3-4 maluchy. Na hasło "ptaszki wyfruwają z gniazda" dzieci wylatują z kręgów, krążąc między nimi. Jeśli opiekun rzuci hasło "ptaszki jedzą ziarno" dzieci muszą przykucnąć i naśladować zbieranie ziarenek. Natomiast na hasło "ptaszki wracają do gniazda", dzieci jak najszybciej wracają do swojego kręgu. W zabawie tej nie ma przegranych i wygranych, żadna z grup nie odpada, co jest szczególnie ważne w przypadku tak małych dzieci. Jej zadaniem jest rozwój ruchowy, reagowanie na sygnał i ćwiczenie spostrzegawczości.

·        Części ciała


Zabawa dla trzylatków, młodsze dzieci nie potrafią jeszcze sprawnie wymienić wszystkich części ciała. Dzieci siedzą na podłodze, na przeciwko stojącego opiekuna. Opiekun pokazuje części ciała i je nazywa np. wymawia ucho i je pokazuje, zabawa zaczyna się wtedy, gdy opiekun powie nos a pokazuje brzuch. Zadaniem dzieci jest skorygowanie tego błędu, czyli powiedzenie „nie" i pokazanie właściwej części ciała. Tą samą zabawę w nieco utrudnionej wersji zaproponowałam również w grupie wiekowej 4-6 latków.

·        Kółko graniaste


Zabawa dbająca o rozwój ruchowy dziecka. Można się w nią bawić nie tylko z dzieckiem 2 - 3 letnim, ale również z rocznym, pod warunkiem, iż potrafi już chodzić. Najlepiej zabawa wypada gdy uczestników jest więcej, polecana jest więc często przedszkolakom, ale każda mama może również się w nią bawić tylko ze swoją pociechą. Dzieci łapią się za ręce i chodząc w kółeczku śpiewają słowa piosenki:

Kółko graniaste czworokanciaste,
kółko nam się połamało 4 grosze kosztowało,
a my wszyscy bęc!

Oczywiście w czasie, gdy wszyscy śpiewają BĘC, każdy uczestnik upada na podłogę i zabawa zaczyna się od początku.

·        Znajdź swoją parę


Zabawa dla niewielkiej grupy ok. 10-12 osób, w której uczestnicy będą się mogli dobrać w pary. Moderator musi wcześniej przygotować dla dzieci szarfy (mogą być wstążki lub opaski) koniecznie w dwóch kolorach np. połowa niebieskich, połowa czerwonych. Następnie rozdaje je dzieciom i prosi, aby rozstawiły się w pewnej odległości od siebie. Na dany przez moderatora znak dzieci muszą dobrać się w pary z tym samym kolorem i złapać się za ręce. Jest to doskonała zabawa na ćwiczenie spostrzegawczości i pomaga maluchom w nauce kolorów.





Zabawy z mamą w domu
Jedzie pociąg z daleka,
Ani chwili nie czeka,
Ani chwili nie czeka,
I przed nami ucieka

Konduktorze łaskawy,
Zawieź nas do Warszawy,
Pięknie Pana prosimy,
Jeszcze miejsca widzimy.

Trudno, trudno to będzie,
Dużo osób tu wszędzie.
A więc prędko wsiadajcie,
Do Warszawy ruszajcie


Ten pierwszy to mój dziadziuś,
A przy nim babunia.
Największy to mój tatuś,
A przy nim mamunia
A to ja Antoś - dziecinka mała,
A to moja rodzinka cała.
(w tym wierszyku pokazujemy po kolei palce u jednej ręku)

Tu paluszek, tam paluszek
A tu czysty mam fartuszek
Tu jest rączka, a tu druga
a tu oczko do mnie mruga
Tu jest czoło
Tu są włosy
Wszyscy mamy czyste nosy
Tu są rączki do klaskania
A tu nóżki do tupania
Baloniku mój malutki,
Rośnij duży okrąglutki,
Balon urósł, że aż strach,
Przebrał miarę, zrobił trach .....

Idą dzieci równą drogą,
Po kamyczkach iść nie mogą,
Po kamyczkach hop, hop, hop,
Do dołeczka skok.

Pora wracać. Kto się znuży,
Ten odpocznie po podróży.
Dom już blisko, nogi w ruch,
Kto zwycięży –ten jest zuch!

Kółko graniaste czworokanciaste,
kółko nam się połamało 4 grosze kosztowało,
a my wszyscy bęc!

Pięć paluszków
(dzieci poruszają palcami obu rąk)
Prawa ręka ma, lewa ręka ma
(dzieci wyciągają odpowiednio kolejno ręce przed siebie. Nie oczekujmy jednak, aby wiedziały, która jest prawa a która lewa, ale mogą pokazywać za moderatorem)
Paluszki witamy, głośno przeliczamy
(dzieci zaciskają dłonie w piąstki a następnie prostują kolejne palce u obu rąk jednocześnie)
Ty i ja, ty i ja
(dzieci wskazują na siebie i na innych)
Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć
(dzieci po kolei liczą palce u jednej ręki łapiąc je drugą)

Mam 10 palców małych do zabawy doskonałych.
(dzieci podnoszą dłonie do góry, na wysokości twarzy)
Mogę wszystko zrobić nimi - paluszkami malutkimi!
(dzieci nadal trzymają dłonie na wysokości twarzy i dodatkowo ruszają paluszkami)
Mogę zamknąć je w piąsteczki lub rozłożyć jak chusteczki,
(zgodnie z treścią dłonie zamykają w piąstki a następnie rozkładają je przed sobą)
Mogę w słonko je zamienić, albo schować do kieszeni.
(w rozłożonych dłoniach dzieci „rozczapierzają" paluszki a następnie wkładają do kieszeni)
Mogę podnieść je wysoko lub rozłożyć tak szeroko,
(dzieci podnoszą ręce wysoko do góry a następnie rozkładają je w bok)
Mogą w koszyk się zaplatać albo jak motylek latać.
(dzieci splatają dłonie palcami ze sobą, potem udają machanie skrzydełkami)
Mogę je ustawić w rządku lub rozpocząć od początku!
(dzieci łączą ze sobą paluszki w obu dłoniach)

Dwa malutkie misie
chcą potańczyć dzisiaj.
Hopsa, hopsa, dana, dana
tańczą misie dziś od rana.
Dwa malutkie misie
tańczą z nami tak, tak.




Chodzi lisek koło drogi,
Cichuteńko stawia nogi,
Cichuteńko się zakrada,
Nic nikomu nie powiada.


Chodzi lisek koło drogi,
Nie ma ręki ani nogi,
Kogo lisek przyodzieje,
Ten się nawet nie spodzieje.








Jedna łapka - pokazujemy jedną rączkę
druga łapka - pokazujemy drugą rączkę
ja jestem niedźwiadek - wskazujemy na siebie
Jedna nóżka, druga nóżka - pokazujemy jedną nogę, drugą nogę
a to misia zadek - klepiemy się po pośladkach
Lubię miodek - masujemy brzuszek
kocham miodek - masujemy brzuszek
podkradam go pszczółkom - machamy rączkami, pokazując jak pszczółki latają
Jedną łapką, drugą łapką, czasem wciągam rurką - rączki przykładamy do buzi na wzór rurki

Pięć paluszków rączka ma
Pięć paluszków rączka ma
Jedna zrobi pa pa pa
Druga zrobi pa pa pa
                                                            
Nóżka tupie tup tup tup
Nóżka tupie tup tup tup
Jeden skok i drugi skok
Teraz na dół hop hop hop


1 komentarz: